Saturday, July 20, 2013

Syukur..kamu akan BAHGIA.



Assalamualaikum

Salam Ramadhan al-Mubarak buat muslimin dan muslimat sekalian.

Alhamdulillah,kita sudah sampai pada 11 Ramadhan 1434H.Fasa ke-2 dalam bulan Ramadhan.Bak kata Ustaz Badli Shah dalam rancangan cinta ILMU di tv alHijrah semalam  iaitu pusingan separuh akhir.

Makanya,tak semua daripada kita dipilih ALLAH untuk melangkah detik ini.

Alhamdulillah,saya dan kalian yang sedang membaca nukilan ini dipilih ALLAH untuk sampai ke detik ini.

Bagaimana dengan ramadhan kita yang berlalu 10 hari yang lalu?

MUHASABAH.

Maka,detik yang berbaki lagi ini kita gunakan dengan sebaik-baiknya bagi mengejar keredhaan YANG MAHA PENGASIH.

Syukur dengan segala nikmat yang diberikanNYA.Gunakanlah sebaik-baik RAMADHAN kali ini.

Ramadhan kali ini ternyata berbeza bagi saya.
Ujian "Kesunyian" yang ALLAH hantarkan buat saya saat menyambut awal ramadhan.
Bersahur dan berbuka keseorangan di rumah di perantauan.Merantau di negeri orang mencari rezeki.

Tambah sayu saat menerima panggilan daripada emak dan abah di kampung bertanyakan juadah sahur anak gadis sulungnya pada 1 Ramadhan

ALLAH..ALLAH.Sebak hati hanya ALLAH yang tahu.

Tanpa dipinta airmata berguguran membasahi pipi menikmati hidangan 'Maggi" pada sahur 1 Ramadhan.Tapi jauh di sudut hati bersyukur sangat pada YANG MAHA PENGASIH kerana memberikan diri yang kerdil ini untuk bertemu dengan bulan yang penuh barakaH INI.

ALLAH ajarkan saya agar belajar untuk menghargai kehidupan dan melihat sekeliling dengan mata hati.

Alhamdulillah,terima kasih YA ALLAH.

Saya seharusnya bersyukur ke atas segala nikmat yang diberikanNYA.

Ujian "kecil" buat diri saya.Nun jauh di luar sana ada lagi yang ALLAH uji dengan ujian sebesar-besarnya.

ALLAH MAHA PENGASIH,ALLAH MAHA PENYAYANG.

Akhirnya,saya nak menyeru kepada diri saya sendiri dan kalian yang membaca nukilan ini agar sentiasa bersyukur dengan nikmat pemberianNYA.


doa sujud syukur, kata ucapan syukur, ungkapan syukur, ayat tentang syukur, kata mutiara syukur, hadist tentang syukur

No comments: